Hva er SEO?
SEO står for Search Engine Optimization (søkemotoroptimalisering), og handler om å overbevise søkemotorer om at akkurat din hjemmeside er den mest relevante for spesifikke søkeord.
Er det et sted du ikke har råd til å feile, er det i Google. For at din nettside skal klatre til topps i organisk søk, må du gjøre en god jobb med søkemotoroptimalisering (SEO).
Hvorfor SEO?
I Norge er Google den aller største søkemotoren, og her er det viktig at merkevaren din er godt synlig. Dagens forbrukere tar ekstremt raske beslutninger, å og det å ligge på side to i Google sitt søketreff har nesten ingen hensikt.
Godt innhold - god SEO
Google har som mål å levere det beste treffet til brukeren i toppen av resultatlisten. For å komme øverst, må du sørge for at nettsiden din er såpass interessant for brukeren, at vedkommende finner relevant informasjon for så å blir ledet videre på nettsiden.
Før du setter i gang i gang med SEO, er det vesentlig at du gjør en god og grundig analyse av nettsiden. Da får du luket bort de åpenbare feil og mangler som gjør at nettsiden din presterer dårligere.
Dette bør du tenke på
- Gode titler, overskrifter, bildebeskrivelser og metabeskrivelser
- Google leser tekst, ikke bilder
- Finn ut hvilke ord folk faktisk søker på
- Bruk Google Analytics, Google Search Console og Keyword planner
- Responsiv nettside
- Bruk eget domene, helst .no-domene
- Bruk relevante inngående lenker
- Bruk SSL - Google favoriserer sikre sider
- Skap en god brukeropplevelse
Eksisterende eller ny side?
Erfaringen fra våre kunder er at de er tjent med å lage en ny nettside, før man begynner å jobbe med SEO. Den viktigste grunnen er at gamle sider uten god SEO, allerede er blitt rangert som lite tilfredsstillende av Google. Konsekvensene er at det blir vanskeligere å stige på rangering. Med en helt ny side blir gammel historikk slettet. Samtidig er det viktig å ta vare på noe historikk.
Hvilke søkeord skal man velge?
Hvordan tenker kunder når de søker? Det hjelper ikke å være nummer én som “håndverker” hvis folk flest søker etter “snekker”. Søker folk flest etter “elbil” eller “el-bil”? Et godt tips er å bruke Google Suggest og se hva Google foreslår. Da ser du også hvilke støtteord du bør ha med. Støtteordene bidrar til at du får bedre rangering.
Bruk Google Trends for å finne ut hva folk faktisk søker etter. Her kan du sammenligne søkeord for å se hvilke ord som blir brukt mest.
Med Keyword planner kan du se søkevolumet. For å få tilgang på dette verktøyet, er du avhengig av å ha en Google AdWords-konto.
Lag gode metabeskrivelser
Metadata er informasjon som følger nettsidens adresse, og er helt essensielt for god SEO. Det er denne informasjonen som vises i trefflister som Google og i sosiale medier. En god metabeskrivelse gjør det lettere å identifisere innholdet for brukeren og dermed fanger oppmerksomheten som gjør at din kunde faktisk klikker på din oppføring.
Hvordan bør nettstedet bygges opp?
En rik artikkel er en god artikkel! Siden må inneholde bilder, og bør inneholde video. Innholdet på siden skal struktureres etter viktighetsnivå, der tittelen er viktigst. Tittelen må være lik nettadressen, og skal inneholde ordet du ønsker å rangere på.
Det er viktig at teksten er spennende og gir lyst til å lese videre. Tittelen skal tagges H1. Deretter strukturerer du teksten i fallende viktighetsnivå. En undertittel skal tagges H2 og bør inneholde støtteord i samme kategori.
Navn på bildet du brukes bør navngis med det ordet du forsøker å rangere på. Bildet skal også ALT-tagges, med beskrivelse av bildet. ALT-tagging er bra for SEO, men er også et krav til nettsider på grunn av universell utforming for svaksynte.
I tillegg spiller det en rolle når brukere søker ved hjelp av bildesøk. Googles bildesøk blir brukt av mange som heller vil scrolle seg gjennom bilder til de finner det som matcher det de leter etter.
Google Analytics
En nettside bør bruke Google Analytics som måleverktøy. Det påvirker ikke rangeringen direkte, men er likevel verdifullt. Analytics er et måleverktøy som legges inn på siden. Dette gjør at Google da vet hva en bruker gjør på siden din, hvor lenge han er inne, og hvor mange sider han besøker. Det er en veldig god indikasjon på hvor verdifullt innholdet er for brukeren, samt gir deg en pekepinn på om du har truffet riktig eller om du har behov for å justere.
Du bør også ha verktøyet Google Search Console, et verktøy som gir deg beskjed om det er noe feil med nettsidene dine, samt at det også er nyttig for å finne ut hvilke ord du rangerer på og hvor mange klikk de gir.
Viktig og riktig domene
Google prioriterer lokale domener. Skal du være synlig i Norge må du derfor ha .no med norsk tekst. En nettside med .com/no vil alltid tape mot .no.
Siste algoritmer viser tydelig indikasjon på at mobil- og desktop versjonen av en nettside bør være like. Tidligere kunne en mobilversjon være noe bedre enn desktop, men nå ser vi at sider som ikke har likt innhold på mobil og desktop blir straffet.
Alt innhold bør være på én nettadresse. Har du en egen mobilside med duplikatinnhold (f.eks. www.m.domenet.no) fordeles trafikken over to domener. Begge sidene får lavere trafikk og blir dermed også straffet og får en dårligere plassering.
Nettstedet må også kunne leve på ett domene. Nybrott.no og www.nybrott.no er to forskjellige domener, men peker til samme sted. Sørg for at urlen blir pekt til riktig side. Det gjør du ved å bruke «301 redirect», som sender en bruker fra én URL til en annen side. Dette er særdeles viktig ved arbeid med en ny nettside.
Inngående lenker
Inngående lenker er viktig for god SEO, men går du i gang med å bygge lenker kun for lenkenes del, kan du bli fort mislykkes selv om tanken er god. Lenkene må komme fra relevante sider. Det får du til ved å lage godt innhold som folk deler fordi de selv vil. Lenker fra samarbeidspartnere, andre i samme bransje og lignende er gull verdt. De beste lenkene er “ankertekst-lenker”, det vil si lenkende søkeord som er koblet til en URL fra nettsteder/domener som har høy standing hos Google.
Har du kjappe nok sider?
Hvor rask en nettside er vil påvirke rangeringen av nettstedet, altså hvor lang tid det tar fra en bruker klikker seg inn på siden, til den faktisk dukker opp. Det vil ikke i seg selv hjelpe om du øker hastigheten på en allerede rask side, men trege nettsider blir straffet av Google.
Et godt tips er å teste din nåværende side hos PageSpeed Insight, her vil du få målt temperaturen på nettstedet ditt og tips til hva du bør rette på for å få opp farten på nettstedet.
Sikkerhet og bruk av SSL-sertifikat
En nettside som har et SSL-sertifikat vil rangere høyere enn en som ikke har det. SSL er et sikkerhetssertifikat som viser at nettsiden er ekte og at informasjon du sender til siden er sikker. På en nettside som er SSL-sertifisert begynner adressen med https://:. Det vil også være markert med en hengelås i nettleseren din.
Brødsmulesti - Breadcrumbs
Google er veldig glad i breadcrumbs, også kallt brødsmulesti, men det er også svært nyttig for brukeren. Breadcrumbs fremstår som en navigasjonsmeny som viser deg hvor du er på en side. Dette gjør det enkelt for brukeren å finne ut hvordan man havnet der, og hvordan man kommer seg tilbake igjen.